Περιφέρειες & Έλεγχος της Ποιότητας του Δομημένου Περιβάλλοντος

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ              Λάρισα  28 Ιουλίου 2017

Πληροφορίες: Χ. Μάρκου, Ελ. Αμανατίδου                                       Αρ. Πρωτ.: 186  

Τηλ.: 2413-506.380, 2421-352.717             Προς: 1. Περιφερειάρχη Θεσσαλίας 

Κιν.: 6947 772062, 6936 599975                                      2. ΟΣΥΑΠΕ 

email: syllogos@thessaly.gov.gr               Κοιν.: 1. Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Λάρισας                                                                                2. Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Καρδίτσας

                                                                    3. Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Μαγνησίας & Σποράδων

                                                                    4. Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Τρικάλων

                                                                    5. Γενική Δ/νση Εσωτ. Λειτουργίας

                                                                    6. Γενική Δ/νση Αναπτυξιακού Προγ/σμού,

                                                                        Περιβάλλοντος και Υποδομών

                                                                     7. ΑΔΕΔΥ

                                                                     8. Μέλη ΣΕΠΘ

Θέμα: Αίτημα για ανάληψη δράσεων σχετικά με το Σχέδιο Νόμου «ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ».

Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2016 έχει αναρτηθεί προς διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»

Σε επίπεδο Περιφέρειας Θεσσαλίας, δημιουργούνται, και ανάλογα θα πρέπει να προβλεφθούν κατά την κατάρτιση των νέων Οργανισμών:

  • Μία (1) Περιφερειακή Δ/νση Ελέγχου Δόμησης – Περιφερειακό Παρατηρητήριο, και τουλάχιστον,
  • Τέσσερα (4) Τμήματα Ελέγχου Δόμησης – Τοπικά Παρατηρητήρια (πιθανόν να απαιτούνται στην Δ/νση και τμήματα διοίκησης ή θεματικά τμήματα) σε επίπεδο Περιφερειακών Ενοτήτων.
  • Οι επιτροπές και τα συμβούλια που προβλέπεται να συγκροτηθούν από τις διατάξεις του Νόμου είναι τα παρακάτω:

Α. Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (απόφαση Γ.Γ. Α-Δ). Πρόεδρος Αρχιτέκτονας του Τμήματος Π.Δ.Π. ή  Υπάλληλός της Π.Ε. και γραμματέας υπάλληλος του Τμ. Π.Δ.Π. ή υπάλληλος της Π.Ε. με τους αναπληρωτές τους.

Β. Περιφερειακό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (απόφαση Γ.Γ. Α-Δ). Πρόεδρος Αρχιτέκτονας της Δ/νσης Π.Δ.Π. ή υπάλληλος της Περιφέρειας ή άλλου Δημόσιου φορέα και γραμματέας υπάλληλος της Δ/νσης Π.Δ.Π. ή υπάλληλος της Περιφέρειας με τους αναπληρωτές τους.

Γ. Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων (απόφαση Γ.Γ. Α-Δ). Πρόεδρος Μηχανικός Προϊστάμενος του Τμ. Π.Δ.Π. και γραμματέας υπάλληλος του Τμ. Π.Δ.Π. με τους αναπληρωτές τους.

Δ. Περιφερειακή Επιτροπή Προσβασιμότητας (απόφαση Περιφερειάρχη). Πρόεδρος ο Δ/ντης της Δ/νσης Π.Δ.Π. και γραμματέας υπάλληλος της Δ/μσης Π.Δ.Π. με τους αναπληρωτές τους.

Ε. ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. (απόφαση Γ.Γ. Α-Δ). Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος μηχανικός της Α.Δ. ή της Περιφέρειας και γραμματέας υπάλληλος της Α-Δ ή της Περιφέρειας, με τους αναπληρωτές τους.

Από την πρώτη ανάγνωση του Σχεδίου Νόμου προκύπτει, καταρχήν, η ανάγκη στελέχωσης των υπό σύσταση υπηρεσιών και οργάνων με εξειδικευμένο προσωπικό.

Συγκεκριμένα από πλευράς θέσεων ευθύνης θα απαιτηθούν ένας δ/ντης σε επίπεδο Περιφέρειας και τέσσερις προϊστάμενοι τμημάτων  ανά Περιφερειακή Ενότητα.

Θα απαιτηθούν τουλάχιστον οκτώ υπάλληλοι μηχανικοί, με αρκετή εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Δημιουργείται αυξημένη διοικητική υποστήριξη για τη στελέχωση των παραπάνω νέων και υπαρχόντων, Επιτροπών και Συμβουλίων.

Επιπλέον,

  • Στο άρθρο 31 παρ. 2 αναφέρεται ότι στις περιπτώσεις που οι Δήμοι δεν έχουν συστήσει, ή αδυνατούν να συστήσουν, υπηρεσία δόμησης, ή στην περίπτωση που έχει συσταθεί υπηρεσία δόμησης, αλλά δεν καλύπτει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της, συστήνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης διοίκησης, μια Υπηρεσία δόμησης, με χωρική αρμοδιότητα των προαναφερόμενων δήμων, ανά Περιφερειακή Ενότητα. Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται που θα ανήκει οργανικά η παραπάνω υπηρεσία.
  • Δεν γίνεται αναλυτική και σαφής διάκριση των αρμοδιοτήτων που θα παραμείνουν στις Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων και με αυτές που θα μεταβιβαστούν ή θα οριστούν στα Παρατηρητήρια που θεσπίζονται με το παρόν Σχέδιο Νόμου. Δεν ξεκαθαρίζονται σαφώς τα θέματα των συναφών αρμοδιοτήτων, μεταξύ των Υ.ΔΟΜ. των Δήμων και Παρατηρητηρίων. Θα πρέπει να περιγράφεται σαφώς ο νέος ρόλος των Υ.ΔΟΜ., όπως διαμορφώνεται με το παρόν Σχέδιο Νόμου.
  • Το Τοπικό Παρατηρητήριο προβλέπεται να προβαίνει σε εντοπισμό των αυθαίρετων κατασκευών αυτεπαγγέλτως, κατόπιν αξιολόγησης των στοιχειών που διαθέτει…. Θεωρούμε αδύνατη την εφαρμογή αυτής της διάταξης, δηλαδή τον αυτεπάγγελτο έλεγχο σε επίπεδο Π.Ε. όλων των αυθαιρέτων κατασκευών.
  • Δεν αναφέρεται ρητά τι γίνεται με τις εκκρεμείς υποθέσεις των τμημάτων αυθαιρέτων των Υ.Δόμ.

Το Σχέδιο Νόμου κάνει αρκετές αναφορές – παραπομπές, στη ρύθμιση βασικών ζητημάτων με Υπουργικές αποφάσεις που θα ακολουθήσουν την ψήφιση του Νομοσχεδίου. Θεωρούμε ότι θα μπορούσαν τα περισσότερα από αυτά τα ζητήματα, να εξειδικευτούν και να αποσαφηνιστούν με τον παρόντα Νόμο.

Με τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου οι Περιφέρειες αποκτούν μια σημαντική αρμοδιότητα. Με δεδομένη την υποστελέχωση των Περιφερειών, κυρίως σε επιστημονικό προσωπικό, θεωρούμε ότι η μετάθεση των αρμοδιοτήτων, χωρίς την πρόβλεψη για πρόσληψη ή μεταφορά προσωπικού, δεν θα μπορέσει να εξυπηρετήσει την πρόθεση της πολιτείας, μέσω του συγκεκριμένου Νομικού πλαισίου, δηλαδή την πάταξη της αυθαίρετης δόμησης, την ανάπτυξη μηχανισμών ελέγχου και παρακολούθησης του δομημένου περιβάλλοντος, αλλά και την αποφυγή στο μέλλον μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων. Εκτός εάν, η πρόθεση της πολιτείας είναι να εκχωρήσει μέρος των αρμοδιοτήτων στον ιδιωτικό φορέα. Ήδη, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΝΠΕ της 07-07-2017, το ΔΣ της ΕΝΠΕ ζήτησε από τη Γενική Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος να διασφαλιστούν: «-Η στελέχωση του Παρατηρητηρίου, καθώς Παρατηρητήριο με ένα – δύο υπαλλήλους θα είναι ως μη γενόμενο, ένα άδειο κέλυφος, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι για τη στελέχωση και λειτουργία του Παρατηρητηρίου κατατέθηκαν και προτάσεις να δοθεί η δυνατότητα συνεργασίας με εξωτερικούς αναδόχους ή τις αναπτυξιακές εταιρείες των Περιφερειών.»

Από τα παραπάνω σας καλούμε σε ανάληψη δράσεων, ώστε οι Περιφέρειες και οι υπάλληλοι αυτών να μπορούν να φέρουν σε πέρας τις νέες αρμοδιότητες που τους ανατίθενται με αξιοπρέπεια και υπευθυνότητα.

Ζητάμε,

Την κατάθεση Νόμου χωρίς ασαφή σημεία και προβλέψεις για ρυθμίσεις με Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα,

Τον έλεγχο της αναφοράς συγκεκριμένων ειδικοτήτων για τις θέσεις ευθύνης και τα μέλη των επιτροπών και συμβουλίων με γνώμονα τα σχετικά επαγγελματικά δικαιώματα. Ο περιορισμός των ειδικοτήτων θα δημιουργήσει προβλήματα, τόσο στην στελέχωση των νέων υπηρεσιών, όσο και στην ανάληψη θέσεων ευθύνης.

Την πρόβλεψη, με σχετική αναφορά στον Νόμο, για την οργάνωση των νέων υπηρεσιών, ως προς τις υποδομές και το προσωπικό, με συγκεκριμένες αναφορές στα περιγράμματα θέσεων, στο προσοντολόγιο, στους πόρους και στην υλικοτεχνική υποδομή.

Την πρόβλεψη της εκπαίδευσης του προσωπικού που θα αναλάβει τις νέες αρμοδιότητες.

Λέμε όχι στην εύκολη λύση της ανάθεσης σε ιδιώτες μέρους του έργου των υπηρεσιών μας, με το πρόσχημα της έλλειψης πόρων (προσωπικού και υποδομών).

Εκ μέρους του Συλλόγου Εργαζομένων Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                       Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Χρήστος Μάρκου                                          Ελένη Αμανατίδου