Ο Σύλλογος Εργαζομένων Περιφέρειας Θεσσαλίας εκφράζοντας την αντίδραση του στο σχέδιο νόμου «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ, ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ –ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Π.Δ. 318/1992 (Α΄ 161) ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ» και συγκεκριμένα στα άρθρα που αφορούν στην αξιολόγηση (19 – 29), έστειλε την παρακάτω επιστολή στους: ΕΝ.ΠΕ., Ομοσπονδία Συλλόγων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδος (Ο.ΣΥ.Α.Π.Ε.), Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχες Θεσσαλίας, Γενικό Διευθυντή και Βουλευτές Λάρισας.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ, ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ –ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Π.Δ. 318/1992 (Α΄ 161) ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ». Άρθρα που αφορούν στην αξιολόγηση, (19 – 29)
Οι εργαζόμενοι στην Περιφέρεια Θεσσαλίας εκφράζουν την αντίθεση τους στο περιεχόμενο του παρόντος νομοσχεδίου και ειδικότερα στο Κεφάλαιο που αναφέρεται στην αξιολόγηση του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και στην τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992, θεωρώντας ότι η θεσμοθέτηση ποσοστώσεων στις βαθμολογίες των αξιολογούμενων υπαλλήλων είναι άδικη, προσβλητική και απαράδεκτη διότι:
– Κηρύσσει υποχρεωτικό για τους προϊσταμένους των Υπηρεσιών να επιλέξουν από το σύνολο των Υπαλλήλων ένα συγκεκριμένο αριθμό (15%) τους οποίους θα χαρακτηρίσουν ως ακατάλληλους, ασχέτως αν η αξιολόγησή αυτή δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
– Παροτρύνει τους εργαζόμενους να εμπλακούν σε έναν μη διαφανή αγώνα, χωρίς κανόνες και ηθική, προκειμένου να οδηγηθούν στο 25% των «αρίστων».
– Δεν προβλέπεται στο νομοσχέδιο η πρόθεση της διοίκησης να επιμορφωθούν οι τυχόν υστερούντες υπάλληλοι ώστε να αυξηθεί η παραγωγικότητα των Υπηρεσιών.
– Οι Γενικοί Διευθυντές των υπηρεσιών καθορίζουν, δηλαδή αξιολογούν τις υπηρεσίες και καθορίζουν τις ποσοστώσεις στις βαθμολογίες αξιολόγησης των υπαλλήλων.
– Ο αξιολογούμενος υπάλληλος έχει δικαίωμα ένστασης μόνο εφόσον η βαθμολογία είναι 6 και κάτω, ενώ σε κάθε διοικητική πράξη υπάρχει το δικαίωμα της ένστασης αλλά ακόμα και της έφεσης και για το πλέον σοβαρό ποινικό αδίκημα.
– Είναι ασύμβατο ακόμα και με τον Ν. 4024/2011, ο οποίος στο άρθρο 7 παρ. 4β αναφέρει: «προβλέπεται η διαδικασία συγκρότησης Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος και έχουν δυνατότητα επανεξέτασης της αξιολόγησης ή αναπομπής της στα όργανα αξιολόγησης των προηγούμενων επιπέδων».
– Στην Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης που εξετάζει τις τυχόν ενστάσεις, δεν προβλέπεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, όπως ισχύει σήμερα (Το Π.Δ. 318/92 προέβλεπε ότι οι ενστάσεις εξετάζονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο στο οποίο εκτός από τους τρεις ορισμένους υπηρεσιακούς παράγοντες συμμετέχουν και δύο εκπρόσωποι των εργαζομένων). Η μείωση των διορισμένων μελών ειδικής επιτροπής αξιολόγησης (από 6μελή σε 3μελή) και η συμμετοχή συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων (μόνο τρεις Γενικοί Διευθυντές) καθώς και η απουσία αιρετού εκπροσώπου των υπαλλήλων δεν διασφαλίζει την αντικειμενικότητα της κρίσης και το αδιάβλητο της διαδικασίας.
– Δίνει εξουσίες σε έναν και μοναδικό αξιολογητή, διότι από δύο που προβλέπονται στο άρθρο 14 παρ. 1 του Π.Δ. 318/92 γίνονται ένας, μειώνοντας έτσι την αντικειμενικότητα της κρίσης. Ο άμεσος προϊστάμενος που έχει πλήρη εικόνα του κρινόμενου μετατρέπεται σε απλό εισηγητή.
– Δεν είναι διοικητικά ορθό να κοινοποιείται στον υπάλληλο η τελευταία σελίδα της έκθεσης μόνο. Ο αξιολογούμενος επιβάλλεται να έχει πλήρες φωτοαντίγραφο της έκθεσης ώστε να έχει απόλυτη γνώση του περιεχομένου της αξιολόγησης. ανεξαρτήτως καλής ή κακής βαθμολογίας, δίχως να προσφεύγει με έγγραφα αιτήματα για το αυτονόητο.
– Ο Ν. 4024/2011 στο αρθρ. 7 παρ. 3 προβλέπει ότι με Π.Δ. που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αξιολογούνται η ικανότητα, η απόδοση ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους τόσο σε ατομικό όσο και σε επίπεδο μονάδας και η συμπεριφορά του υπαλλήλου στην Υπηρεσία. Στην παρούσα φάση που δεν έγινε η αξιολόγηση των δομών σε όλους τους Οργανισμούς και τα Νομικά Πρόσωπα και δεν έχουν καθορισθεί προβλεπόμενοι στόχοι δεν υπάρχει η βάση για την αξιολόγηση των υπηρεσιών.
Για όλα τα παραπάνω ζητούμε την απόσυρση του σε διαβούλευση σχεδίου νόμου και την έκδοση ενός νέου Π.Δ. σε αντικατάσταση του Π.Δ. 318/92. Θεωρούμε απαραίτητη την εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης που θα στηρίζεται σε σύγχρονα, αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια καθώς και την δημιουργία των κατάλληλων οργάνων και διαδικασιών που θα διαφυλάσσουν την ορθή εφαρμογή του σε όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς.
Με εκτίμηση
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου